Samfund

for dig?

#sprogpåstats

Kultur, kommunikation og medier

Hvad var årsagerne til Brexit og hvordan forandrer dette Europa? Hvilke muligheder og udfordringer skaber det multikulturelle samfund i Tyskland, Storbritannien og USA? Hvordan er det at være ung i Berlin og London?

På denne studieretning skal du arbejde fagligt og tværfagligt med medier, samfund, politik, sprog og kultur.

Grænsesøgende undervisning

Vi har et stort fokus på sprog på Statsskolen og vi samarbejder med både lokale virksomheder, turistforeninger og andre uddannelsesinstitutioner på begge sider af grænsen.

Gennem kreative arbejdsformer som fx videooptagelser, små spillefilm og rollespil får du trænet din sprogbeherskelse, kommunikative færdigheder og analyseevner.

Vi sørger altid for, at du får de helt rigtige udfordringer!

I samfundsfag deltager vi ofte i SDUs Mediacamp med fokus på journalistik, formidling og kommunikation. En fantastisk mulighed for dig til at få indblik i kommunikations- og medieverdenen.

mediacamp pige med post-its

Meget mere engelsk!

Bliv endnu bedre til engelsk med et Cambridge Advanced English Certificate, som giver dig en internationalt anerkendt eksamen. Du kan tage det lige her på Statsskolen!

Europæisk udgangspunkt og globalt perspektiv

Med denne studieretning får du et særligt indblik i både sprog og samfundsforhold i to af Europas dominerende lande og sprogområder, men også i Danmark og resten af verden.

Hvis du overvejer en uddannelse indenfor business, samfundsvidenskab eller humaniora, vil du være særdeles godt rustet med denne studieretning. Sproglige kompetencer er i høj kurs alle steder, særligt i erhvervslivet.

Tysk

I tysk skal du både lære at kunne tale og skrive det tyske sprog, samt arbejde med emner knyttet til det tyske samfund og kultur. Det kunne fx være ”Det multikulturelle samfund”, ”Det hippe Berlin” eller ”ungdomskultur i Tyskland”. Tysk på B-niveau er et fortsættersprog.

Engelsk

I engelsk kommer du både til at arbejde med dine sprogfærdigheder, samt med historiske, politiske og kulturelle emner. Det kunne være ”Fake News”, ”Det amerikanske valg” eller ”moderne amerikansk litteratur”

Samfundsfag

I samfundsfag vil du blandt andet skulle arbejde med globaliseringen, international politik samt sociologi og identitet. Undervisningen vil særligt tage udgangspunkt i forholdene i de engelsktalende- og tyske områder.

Er du god til tysk?

Så kontakt os for at høre om vores 2-årige turbotyskforløb.
turbo

Vælg din retning!

Med vores studieretningsvælger kan du kombinere studieretningsfagene med dine valgfagsønsker, og få et overblik over hvordan dit samlede uddannelsesforløb kan komme til at se ud.
1. Vælg studieretning
2. Vælg valgfag

Hvis du vil foretage omvalg undervejs, skal du nulstille dine valg og starte helt forfra.

Vis adgangskortetVis adgangskortet

Oversigt over dine valg