Bestyrelsen
Sønderborg Statsskole bestyrelse
Bestyrelsen
Bestyrelsens opgave er, at forvalte institutionens midler i henhold til skolens overordnede formål, herunder grundlag for revision, periode- regnskaber, godkendelse af budget og afvigelser herfra.
Bestyrelsen sidder i perioder af fire år og afholder mindst fire møder om året.
FORMAND
Erik Johannsen
Advokat
NÆSTFORMAND
Jesper Smaling
Medlem af Sønderborg byråd
MEDLEM
Michael Jacobsen
Skoleleder Dybbøl-skolen
MEDLEM
Lise Kanstrup
Senior Kommunikationsrådgiver, Teknisk Fakultet, SDU
MEDARBEJDER-
REPRÆSENTANT
(Med stemmeret)
Michael T. Nielsen
Lektor
MEDARBEJDER-
REPRÆSENTANT
(Uden stemmeret)
Andreas A. Moeskjær
Lektor
ELEV-
REPRÆSENTANT
(Uden stemmeret)
Kathrine S. Rødbro
Elev i 3w
ELEV-
REPRÆSENTANT
(Med stemmeret)
Magnus R. Johansen
Elev i 3ux
SEKRETÆR
Ole Kamp Hansen
Rektor
SEKRETÆR
Iben Gammelgård
Pædagogisk leder
Sønderborg Statsskole bestyrelse pr. 1. august 2022
Sønderborg Statsskole
Kongevej 37
6400 Sønderborg
- 7442 3427
Kapitel 1: Navn, hjemsted og formål
§1.
Sønderborg Statsskole er en selvejende institution inden for den offentlige forvaltning med hjemsted i Sønderborg kommune, Region Syddanmark, og omfattet af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. Institutionens CVR-nummer er 29553874.
§2.
Institutionen er oprettet den 1. januar 2007 ved Sønderborg Statsskole overgang fra at være en amtskommunal institution til en selvejende institution som led i kommunalreformen.
§3.
Institutionens formål er i overensstemmelse med dens udbudsgodkendelser og lovgivningen at udbyde gymnasiale uddannelser. Institutionens aktuelle udbud af uddannelser fremgår af det til vedtægten vedhæftede bilag med bestyrelsens underskrifter.
Stk. 2. Institutionen kan i tilknytning til de uddannelser, den er godkendt til at udbyde, jf. stk. 1, gennemføre indtægtsdækket virksomhed i overensstemmelse med budgetvejledningens regler herom og de regler herom, som er fastsat af Undervisningsministeren.
Kapitel 2: Bestyrelsens sammensætning
§4.
Institutionen ledes af en bestyrelse på 6 medlemmer med stemmeret. Desuden har bestyrelsen to medlemmer uden stemmeret. Medlemmer med stemmeret skal være myndige.
Stk. 2. Bestyrelsen sammensættes således:
1) 4 udefrakommende medlemmer:
- Fra grundskolesektoren 1 medlem udpeget af Børn- og Unge forvaltningen i Sønderborg kommune.
- Fra de videregående uddannelser 1 medlem udpeget af Syddansk Universitet – Rektorkollegiet
- 1 medlem, fra erhvervslivet udpeges ved selvsupplering
- 1 medlem, der udpeges af kommunalbestyrelserne i regionen i forening.
2) 1 medlem med stemmeret og 1 medlem uden stemmeret, der udpeges af elevrådet blandt deltagere i uddannelse ved institutionen. Elevrådet tager ved udpegningen stilling til, hvilket medlem, som er fyldt 18 år, der har stemmeret.
3) 1 medlem med stemmeret og 1 medlem uden stemmeret, der udpeges af og blandt institutionens medarbejdere. Medarbejderne tager ved udpegningen stilling til, hvilket medlem der har stemmeret.
Stk. 3. Bestyrelsen bør have en ligelig sammensætning af kvinder og mænd.
Stk. 4. Medarbejdere og deltagere i uddannelse ved institutionen kan ikke efter stk. 2, nr. 1, udpeges som udefrakommende medlemmer af bestyrelsen.
Stk. 5. Institutionens leder, jf. § 15, der er bestyrelsens sekretær, deltager i bestyrelsesmøderne uden stemmeret.
§5.
Blandt de udefrakommende medlemmer, jf. § 4, stk. 2, nr. 1, skal der være medlemmer, der har erfaring fra erhvervsliv, grundskolesektor og den videregående uddannelsessektor.
Stk. 2. De udefrakommende medlemmer udpeges i deres personlige egenskab og skal tilsammen have erfaring med uddannelsesudvikling, kvalitetssikring, ledelse, organisation og økonomi, herunder vurdering af budgetter og regnskaber samt uddannelseskvalitet.
§6.
Bestyrelsens funktionsperiode er 4 år løbende fra førstkommende 1. maj efter, at valg til kommunalbestyrelser har været afholdt.
Stk. 2. Genudpegning kan finde sted. For medlemmer, der er udpeget ved selvsupplering, kan genudpegning dog kun finde sted én gang. Den nytiltrådte bestyrelse skal have foretaget udpegning af medlemmer, der udpeges ved selvsupplering, senest en måned inde i sin funktionsperiode.
Stk. 3. Hvis et medlem ikke længere opfylder betingelserne for at være medlem, jf. § 17 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., skal medlemmet udtræde af bestyrelsen øjeblikkeligt. Den udpegningsberettigede skal hurtigst muligt udpege et nyt medlem for den resterende del af funktionsperioden.
Stk. 4. Hvis en medarbejder eller en deltager i uddannelse ved institutionen ikke længere opfylder betingelserne for at blive udpeget som medlem af bestyrelsen, ophører medlemskabet øjeblikkeligt. Den udpegningsberettigede skal hurtigst muligt udpege et nyt medlem for den resterende del af funktionsperioden.
Kapitel 3: Bestyrelsens opgaver og ansvar
§7.
Bestyrelsen har den overordnede ledelse af institutionen.
Stk. 2. Bestyrelsen fastlægger institutionens målsætning og strategi for uddannelserne og tilknyttede aktiviteter på kort og på langt sigt samt godkender budget og regnskab.
Stk. 3. Bestyrelsen udarbejder institutionens vedtægt.
§8.
Bestyrelsen er over for Undervisningsministeren ansvarlig for institutionens drift, herunder for forvaltningen af de statslige tilskud.
Stk. 2. Bestyrelsesmedlemmerne hæfter ikke personligt for institutionens økonomiske forpligtelser. For bestyrelsens medlemmer gælder dansk rets almindelige erstatningsregler.
§9.
Bestyrelsen skal forvalte institutionens midler, så de blive til størst mulig gavn for institutionens formål. Inden for dette formål og under de vilkår, der er fastlagt i lovgivningen eller i medfør af denne, disponerer bestyrelsen frit ved anvendelse af de statslige tilskud og øvrige indtægter under ét.
Stk. 2. Institutionens midler anbringes med undtagelse af nødvendig kassebeholdning efter bestemmelserne i § 21, stk. 3 og 4, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Stk. 3. Alle værdipapirer tilhørende institutionen skal være noteret i institutionens navn.
§10.
Bestyrelsen ansætter og afskediger institutionens leder. Institutionens øvrige personale ansættes og afskediges af bestyrelsen efter indstilling fra lederen, jf. dog § 14, stk. 3.
Stk. 2. Bestyrelsen skal følge de af finansministeren fastsatte eller aftalte bestemmelser om løn- og ansættelsesvilkår, herunder om pensionsforhold, for det personale, der er ansat ved institutionen.
§11.
Bestyrelsen udpeger institutionens interne revisor og foretager revisorskift under iagttagelse af § 42, stk. 3, 2. pkt., og § 43 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Stk. 2. Bestyrelsen underretter Undervisningsministeriet og rigsrevisor om den udpegede interne revisor og om skift af intern revisor.
Kapitel 4: Bestyrelsens arbejde
§12.
Bestyrelsen vælger blandt de udefrakommende medlemmer, jf. § 4, stk. 2, nr. 1, sin formand og næstformand.
Stk. 2. Formanden – og i dennes fravær næstformanden – indkalder til og leder bestyrelsens møder. Der afholdes mindst 4 møder årligt. Møde skal endvidere afholdes, når mindst 2 bestyrelses- medlemmer fremsætter krav herom.
Stk. 3. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af de stemmeberettigede medlemmer er til stede. Afgørelser træffes ved simpel stemmeflerhed, jf. dog stk. 4. I tilfælde af stemmelighed er formandens – og i dennes fravær næstformandens – stemme afgørende.
Stk. 4. Til beslutning om ændring af vedtægten, om køb, salg eller pantsætning af fast ejendom og om sammenlægning eller spaltning kræves, at mindst 2/3 af samtlige stemmeberettigede bestyrelsesmedlemmer stemmer herfor.
Stk. 5. Bestyrelsens beslutninger optages i et referat, der underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer. Et bestyrelsesmedlem, der ikke er enig i bestyrelsens beslutning, har ret til at få sin mening ført til referat.
Stk. 6. Bestyrelsens mødemateriale, herunder dagsordener og referater, skal gøres offentligt tilgængelige. Sager, dokumenter eller oplysninger, der er omfattet af lovgivningens bestemmelser om tavshedspligt, må dog ikke offentliggøres. Alle personsager og sager, hvori indgår oplysninger om kontraktforhandlinger med private eller tilsvarende forhandlinger med offentlige samarbejdspartnere, kan undtages for offentliggørelsen, hvis det på grund af sagens beskaffenhed eller omstændighederne i øvrigt findes nødvendigt.
§13.
Der kan ydes bestyrelsens medlemmer et særskilt vederlag efter de af Undervisnings- ministeriet fastsatte regler herom.
Stk. 2. Bestyrelsesmedlemmernes rejseudgifter og øvrige udgifter i forbindelse med hvervet afholdes af institutionen efter reglerne om godtgørelse af udgifter ved tjenesterejser i staten.
§14.
Bestyrelsen fastsætter en forretningsorden for sit virke. Forretningsordenen skal som minimum fastlægge:
1) Retningslinjer for arbejdsdelingen mellem på den ene side bestyrelsen og den anden side institutionens leder, herunder med angivelse af muligheder for delegering.
2) Procedurer for stillingtagen til institutionens administration, herunder regnskabsfunktionen, den interne kontrol, it, organisering og budgettering, samt institutionens løn- og personalepolitik.
3) Procedure for fremskaffelse af oplysninger, der er nødvendige for opfyldelse af bestyrelsens opgaver samt for bestyrelsens drøftelser om bestyrelsens kompetenceprofil.
4) Procedure for opfølgning på planer, interne og eksterne evalueringer, rapporter om institutionens uddannelsesresultater, budgetter, rapporter om institutionens likviditet, aktivitetsudvikling, finansieringsforhold, pengestrømme m.v.
5) Procedure for og indhold af revisionsprotokol m.v.
6) Procedure for gennemgang af perioderegnskaber og lignende i løbet af regnskabsåret og herunder vurdering af budgettet og afvigelser herfra.
7) Procedure for fremskaffelse af det nødvendige grundlag for revision.
Stk. 2. Hvis bestyrelsen nedsætter et forretningsudvalg, skal rammerne for dets nedsættelse, sammensætning og funktion fastlægges i forretningsordenen. Forretningsudvalget kan ikke tillægges beslutningskompetence i spørgsmål, der henhører under bestyrelsens kompetence.
Stk. 3. Bestyrelsen kan bemyndige lederen til i et nærmere fastlagt omfang og under bestyrelsens ansvar at udøve de beføjelser, der er tillagt bestyrelsen, medmindre der er tale om konkrete handlepligter og lignende for bestyrelsen.
Kapitel 5: Institutionens daglige ledelse
§15.
Institutionens leder har den daglige ledelse af institutionen og er ansvarlig for virksomheden over for bestyrelsen.
Stk. 2. Lederen skal efter retningslinjer fastsat af bestyrelsen årligt til bestyrelsen afgive forslag om det årlige budget og planlægningen af institutionens uddannelser og tilknyttede aktiviteter.
Kapitel 6: Tegningsret
§16.
Institutionen tegnes af bestyrelsens formand og institutionens leder i forening.
Kapitel 7: Regnskab og revision
§17.
Institutionens regnskabsår er finansåret.
Stk. 2. Institutionens regnskaber revideres af Rigsrevisionen i henhold til § 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. Undervisningsministeren og rigsrevisor kan i henhold til § 9 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. aftale, at revisionsopgaver varetages i et nærmere fastlagt samarbejde mellem Rigsrevisionen og den i § 11 nævnte interne revisor.
Stk. 3. Ved regnskabsårets afslutning udarbejder institutionen i overensstemmelse med regler fastsat af Undervisningsministeren en årsrapport. Institutionens regnskabsføring skal følge de regler, der er fastsat af Undervisningsministeren, og en regnskabsinstruks godkendt af bestyrelsen.
Stk. 4. Årsrapporten underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer og af institutionens leder. I forbindelse med indsendelse af årsrapporten skal bestyrelsesmedlemmerne afgive en erklæring på tro og love om, at de opfylder betingelserne for at være medlem af bestyrelsen, jf. § 17 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Kapitel 8: Formue og nedlæggelse
§18.
Beslutning om nedlæggelse af institutionen træffes af Undervisningsministeren, jf. § 5, stk. 1, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Stk. 2. Ved institutionens nedlæggelse forestås likvidationen af et likvidationsudvalg på 3 medlemmer, der udpeges af bestyrelsen. Institutionens bestyrelse fungerer, indtil likvidationsudvalget er nedsat.
§19.
Nettoformuen, opgjort på likvidationstidspunktet, tilfalder statskassen, jf. § 5, stk. 3, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Kapitel 9: Ikrafttrædelse m.v.
§20.
Således vedtaget på bestyrelsesmøde den 8. juni 2017 i overensstemmelse med gældende vedtægts regler om vedtægtsændringer. Vedtægterne offentliggøres på institutionens hjemmeside den 9. juni 2017
Stk. 2. Det påhviler bestyrelsen til enhver tid at ajourføre det i § 3, stk. 1, 2. pkt., nævnte bilag.
Bestyrelsen
6. juni 2017
De af bestyrelsen underskrevne vedtægter kan downloades her
2024
Dagsorden til bestyrelsesmøde den 2. oktober 2024.
Dagsorden til bestyrelsesmøde den 12. juni 2024.
Dagsorden til bestyrelsesmøde den 19. marts 2024.
2023
Dagsorden til bestyrelsesmøde den 5. december 2023.
Dagsorden til ekstraordinært bestyrelsesmøde den 23. oktober 2023
Dagsorden til bestyrelsesmøde den 29. august 2023
Dagsorden til bestyrelsesmøde den 14. juni 2023
Dagsorden til bestyrelsesmøde den 28. marts 2023
2022
Dagsorden til bestyrelsesmøde den 6. december 2022
Dagsorden til bestyrelsesmøde den 22. august 2022
Dagsorden til bestyrelsesmøde den 9. juni 2022
Dagsorden til bestyrelsesmøde den 22. marts 2022
2021
Dagsorden til bestyrelsesmøde d. 22. september 2021
Dagsorden til bestyrelsesmøde d. 16. juni 2021
Dagsorden til bestyrelsesmøde d. 23. marts 2021
Dagsorden til bestyrelsesmøde d. 06. januar 2021
2020
Dagsorden til bestyrelsesmøde d. 16. september 2020
Dagsorden til bestyrelsesmøde d. 18. juni 2020
Dagsorden til bestyrelsesmøde d. 14. april 2020
2019
Dagsorden til bestyrelsesmøde d. 4. december 2019
Dagsorden til bestyrelsesmøde d. 24. september 2019
Dagsorden til bestyrelsesmøde d. 12. juni 2019
Dagsorden til bestyrelsesmøde d. 26. marts 2019
2018
Dagsorden til bestyrelsesmødet d. 4. december 2018
Dagsorden til bestyrelsesmødet den 17. september 2018
Dagsorden til bestyrelsesmødet den 7. juni 2018
Dagsorden til bestyrelsesmødet den 5. april 2018
2024
Bestyrelsesreferat den 2. oktober 2024.
Bestyrelsesreferat den 12. juni 2024.
Bestyrelsesreferat den 19. marts 2024.
2023
Bestyrelsesreferat den 5. december 2023
Bestyrelsesreferat den 23. oktober 2023
Bestyrelsesreferat den 29. august 2023
Bestyrelsesreferat den 14. juni 2023
Bestyrelsesreferat den 28. marts 2023
2022
Bestyrelsesreferat den 6. december 2022
Bestyrelsesreferat den 22. august 2022
Bestyrelsesreferat den 9. juni 2022
Bestyrelsesreferat den 22. marts 2022
2021
Bestyrelsesreferat den 8. december 2021
Bestyrelsesreferat den 22. sep 2021
Bestyrelsesreferat den 16. juni 2021
Bestyrelsesreferat den 23. marts 2021
Bestyrelsesreferat den 06. januar 2021
2020
Bestyrelsesreferat den 19. september 2020
Bestyrelsesreferat den 18. juni 2020
Bestyrelsesreferat den 14. april 2020
2019
Bestyrelsesreferat den 4. dec 2019
Bestyrelsesreferat d. 24. september 2019
Bestyrelsesreferat den 12. juni 2019
Bestyrelsesreferat den 26. marts 2019
2018
Bestyrelsesreferat den 7. juni 2018
Bestyrelsesreferat den 5. april 2018
Bestyrelsesreferat den 17. september 2018 (link mangler)
Bestyrelsesreferat den 4. december 2018
Kapitel 1: Navn, hjemsted og formål
§1.
Sønderborg Statsskole er en selvejende institution inden for den offentlige forvaltning med hjemsted i Sønderborg kommune, Region Syddanmark, og omfattet af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. Institutionens CVR-nummer er 29553874.
§2.
Institutionen er oprettet den 1. januar 2007 ved Sønderborg Statsskole overgang fra at være en amtskommunal institution til en selvejende institution som led i kommunalreformen.
§3.
Institutionens formål er i overensstemmelse med dens udbudsgodkendelser og lovgivningen at udbyde gymnasiale uddannelser. Institutionens aktuelle udbud af uddannelser fremgår af det til vedtægten vedhæftede bilag med bestyrelsens underskrifter.
Stk. 2. Institutionen kan i tilknytning til de uddannelser, den er godkendt til at udbyde, jf. stk. 1, gennemføre indtægtsdækket virksomhed i overensstemmelse med budgetvejledningens regler herom og de regler herom, som er fastsat af Undervisningsministeren.
Kapitel 2: Bestyrelsens sammensætning
§4.
Institutionen ledes af en bestyrelse på 6 medlemmer med stemmeret. Desuden har bestyrelsen to medlemmer uden stemmeret. Medlemmer med stemmeret skal være myndige.
Stk. 2. Bestyrelsen sammensættes således:
1) 4 udefrakommende medlemmer:
- Fra grundskolesektoren 1 medlem udpeget af Børn- og Unge forvaltningen i Sønderborg kommune.
- Fra de videregående uddannelser 1 medlem udpeget af Syddansk Universitet – Rektorkollegiet
- 1 medlem, fra erhvervslivet udpeges ved selvsupplering
- 1 medlem, der udpeges af kommunalbestyrelserne i regionen i forening.
2) 1 medlem med stemmeret og 1 medlem uden stemmeret, der udpeges af elevrådet blandt deltagere i uddannelse ved institutionen. Elevrådet tager ved udpegningen stilling til, hvilket medlem, som er fyldt 18 år, der har stemmeret.
3) 1 medlem med stemmeret og 1 medlem uden stemmeret, der udpeges af og blandt institutionens medarbejdere. Medarbejderne tager ved udpegningen stilling til, hvilket medlem der har stemmeret.
Stk. 3. Bestyrelsen bør have en ligelig sammensætning af kvinder og mænd.
Stk. 4. Medarbejdere og deltagere i uddannelse ved institutionen kan ikke efter stk. 2, nr. 1, udpeges som udefrakommende medlemmer af bestyrelsen.
Stk. 5. Institutionens leder, jf. § 15, der er bestyrelsens sekretær, deltager i bestyrelsesmøderne uden stemmeret.
§5.
Blandt de udefrakommende medlemmer, jf. § 4, stk. 2, nr. 1, skal der være medlemmer, der har erfaring fra erhvervsliv, grundskolesektor og den videregående uddannelsessektor.
Stk. 2. De udefrakommende medlemmer udpeges i deres personlige egenskab og skal tilsammen have erfaring med uddannelsesudvikling, kvalitetssikring, ledelse, organisation og økonomi, herunder vurdering af budgetter og regnskaber samt uddannelseskvalitet.
§6.
Bestyrelsens funktionsperiode er 4 år løbende fra førstkommende 1. maj efter, at valg til kommunalbestyrelser har været afholdt.
Stk. 2. Genudpegning kan finde sted. For medlemmer, der er udpeget ved selvsupplering, kan genudpegning dog kun finde sted én gang. Den nytiltrådte bestyrelse skal have foretaget udpegning af medlemmer, der udpeges ved selvsupplering, senest en måned inde i sin funktionsperiode.
Stk. 3. Hvis et medlem ikke længere opfylder betingelserne for at være medlem, jf. § 17 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., skal medlemmet udtræde af bestyrelsen øjeblikkeligt. Den udpegningsberettigede skal hurtigst muligt udpege et nyt medlem for den resterende del af funktionsperioden.
Stk. 4. Hvis en medarbejder eller en deltager i uddannelse ved institutionen ikke længere opfylder betingelserne for at blive udpeget som medlem af bestyrelsen, ophører medlemskabet øjeblikkeligt. Den udpegningsberettigede skal hurtigst muligt udpege et nyt medlem for den resterende del af funktionsperioden.
Kapitel 3: Bestyrelsens opgaver og ansvar
§7.
Bestyrelsen har den overordnede ledelse af institutionen.
Stk. 2. Bestyrelsen fastlægger institutionens målsætning og strategi for uddannelserne og tilknyttede aktiviteter på kort og på langt sigt samt godkender budget og regnskab.
Stk. 3. Bestyrelsen udarbejder institutionens vedtægt.
§8.
Bestyrelsen er over for Undervisningsministeren ansvarlig for institutionens drift, herunder for forvaltningen af de statslige tilskud.
Stk. 2. Bestyrelsesmedlemmerne hæfter ikke personligt for institutionens økonomiske forpligtelser. For bestyrelsens medlemmer gælder dansk rets almindelige erstatningsregler.
§9.
Bestyrelsen skal forvalte institutionens midler, så de blive til størst mulig gavn for institutionens formål. Inden for dette formål og under de vilkår, der er fastlagt i lovgivningen eller i medfør af denne, disponerer bestyrelsen frit ved anvendelse af de statslige tilskud og øvrige indtægter under ét.
Stk. 2. Institutionens midler anbringes med undtagelse af nødvendig kassebeholdning efter bestemmelserne i § 21, stk. 3 og 4, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Stk. 3. Alle værdipapirer tilhørende institutionen skal være noteret i institutionens navn.
§10.
Bestyrelsen ansætter og afskediger institutionens leder. Institutionens øvrige personale ansættes og afskediges af bestyrelsen efter indstilling fra lederen, jf. dog § 14, stk. 3.
Stk. 2. Bestyrelsen skal følge de af finansministeren fastsatte eller aftalte bestemmelser om løn- og ansættelsesvilkår, herunder om pensionsforhold, for det personale, der er ansat ved institutionen.
§11.
Bestyrelsen udpeger institutionens interne revisor og foretager revisorskift under iagttagelse af § 42, stk. 3, 2. pkt., og § 43 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Stk. 2. Bestyrelsen underretter Undervisningsministeriet og rigsrevisor om den udpegede interne revisor og om skift af intern revisor.
Kapitel 4: Bestyrelsens arbejde
§12.
Bestyrelsen vælger blandt de udefrakommende medlemmer, jf. § 4, stk. 2, nr. 1, sin formand og næstformand.
Stk. 2. Formanden – og i dennes fravær næstformanden – indkalder til og leder bestyrelsens møder. Der afholdes mindst 4 møder årligt. Møde skal endvidere afholdes, når mindst 2 bestyrelses- medlemmer fremsætter krav herom.
Stk. 3. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af de stemmeberettigede medlemmer er til stede. Afgørelser træffes ved simpel stemmeflerhed, jf. dog stk. 4. I tilfælde af stemmelighed er formandens – og i dennes fravær næstformandens – stemme afgørende.
Stk. 4. Til beslutning om ændring af vedtægten, om køb, salg eller pantsætning af fast ejendom og om sammenlægning eller spaltning kræves, at mindst 2/3 af samtlige stemmeberettigede bestyrelsesmedlemmer stemmer herfor.
Stk. 5. Bestyrelsens beslutninger optages i et referat, der underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer. Et bestyrelsesmedlem, der ikke er enig i bestyrelsens beslutning, har ret til at få sin mening ført til referat.
Stk. 6. Bestyrelsens mødemateriale, herunder dagsordener og referater, skal gøres offentligt tilgængelige. Sager, dokumenter eller oplysninger, der er omfattet af lovgivningens bestemmelser om tavshedspligt, må dog ikke offentliggøres. Alle personsager og sager, hvori indgår oplysninger om kontraktforhandlinger med private eller tilsvarende forhandlinger med offentlige samarbejdspartnere, kan undtages for offentliggørelsen, hvis det på grund af sagens beskaffenhed eller omstændighederne i øvrigt findes nødvendigt.
§13.
Der kan ydes bestyrelsens medlemmer et særskilt vederlag efter de af Undervisnings- ministeriet fastsatte regler herom.
Stk. 2. Bestyrelsesmedlemmernes rejseudgifter og øvrige udgifter i forbindelse med hvervet afholdes af institutionen efter reglerne om godtgørelse af udgifter ved tjenesterejser i staten.
§14.
Bestyrelsen fastsætter en forretningsorden for sit virke. Forretningsordenen skal som minimum fastlægge:
1) Retningslinjer for arbejdsdelingen mellem på den ene side bestyrelsen og den anden side institutionens leder, herunder med angivelse af muligheder for delegering.
2) Procedurer for stillingtagen til institutionens administration, herunder regnskabsfunktionen, den interne kontrol, it, organisering og budgettering, samt institutionens løn- og personalepolitik.
3) Procedure for fremskaffelse af oplysninger, der er nødvendige for opfyldelse af bestyrelsens opgaver samt for bestyrelsens drøftelser om bestyrelsens kompetenceprofil.
4) Procedure for opfølgning på planer, interne og eksterne evalueringer, rapporter om institutionens uddannelsesresultater, budgetter, rapporter om institutionens likviditet, aktivitetsudvikling, finansieringsforhold, pengestrømme m.v.
5) Procedure for og indhold af revisionsprotokol m.v.
6) Procedure for gennemgang af perioderegnskaber og lignende i løbet af regnskabsåret og herunder vurdering af budgettet og afvigelser herfra.
7) Procedure for fremskaffelse af det nødvendige grundlag for revision.
Stk. 2. Hvis bestyrelsen nedsætter et forretningsudvalg, skal rammerne for dets nedsættelse, sammensætning og funktion fastlægges i forretningsordenen. Forretningsudvalget kan ikke tillægges beslutningskompetence i spørgsmål, der henhører under bestyrelsens kompetence.
Stk. 3. Bestyrelsen kan bemyndige lederen til i et nærmere fastlagt omfang og under bestyrelsens ansvar at udøve de beføjelser, der er tillagt bestyrelsen, medmindre der er tale om konkrete handlepligter og lignende for bestyrelsen.
Kapitel 5: Institutionens daglige ledelse
§15.
Institutionens leder har den daglige ledelse af institutionen og er ansvarlig for virksomheden over for bestyrelsen.
Stk. 2. Lederen skal efter retningslinjer fastsat af bestyrelsen årligt til bestyrelsen afgive forslag om det årlige budget og planlægningen af institutionens uddannelser og tilknyttede aktiviteter.
Kapitel 6: Tegningsret
§16.
Institutionen tegnes af bestyrelsens formand og institutionens leder i forening.
Kapitel 7: Regnskab og revision
§17.
Institutionens regnskabsår er finansåret.
Stk. 2. Institutionens regnskaber revideres af Rigsrevisionen i henhold til § 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. Undervisningsministeren og rigsrevisor kan i henhold til § 9 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. aftale, at revisionsopgaver varetages i et nærmere fastlagt samarbejde mellem Rigsrevisionen og den i § 11 nævnte interne revisor.
Stk. 3. Ved regnskabsårets afslutning udarbejder institutionen i overensstemmelse med regler fastsat af Undervisningsministeren en årsrapport. Institutionens regnskabsføring skal følge de regler, der er fastsat af Undervisningsministeren, og en regnskabsinstruks godkendt af bestyrelsen.
Stk. 4. Årsrapporten underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer og af institutionens leder. I forbindelse med indsendelse af årsrapporten skal bestyrelsesmedlemmerne afgive en erklæring på tro og love om, at de opfylder betingelserne for at være medlem af bestyrelsen, jf. § 17 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Kapitel 8: Formue og nedlæggelse
§18.
Beslutning om nedlæggelse af institutionen træffes af Undervisningsministeren, jf. § 5, stk. 1, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Stk. 2. Ved institutionens nedlæggelse forestås likvidationen af et likvidationsudvalg på 3 medlemmer, der udpeges af bestyrelsen. Institutionens bestyrelse fungerer, indtil likvidationsudvalget er nedsat.
§19.
Nettoformuen, opgjort på likvidationstidspunktet, tilfalder statskassen, jf. § 5, stk. 3, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Kapitel 9: Ikrafttrædelse m.v.
§20.
Således vedtaget på bestyrelsesmøde den 8. juni 2017 i overensstemmelse med gældende vedtægts regler om vedtægtsændringer. Vedtægterne offentliggøres på institutionens hjemmeside den 9. juni 2017
Stk. 2. Det påhviler bestyrelsen til enhver tid at ajourføre det i § 3, stk. 1, 2. pkt., nævnte bilag.
Bestyrelsen
6. juni 2017
De af bestyrelsen underskrevne vedtægter kan downloades her
2024
Dagsorden til bestyrelsesmøde den 2. oktober 2024.
Dagsorden til bestyrelsesmøde den 12. juni 2024
Dagsorden til bestyrelsesmøde den 19. marts 2024.
2023
Dagsorden til bestyrelsesmøde den 5. december 2023.
Dagsorden til ekstraordinært bestyrelsesmøde den 23. oktober 2023
Dagsorden til bestyrelsesmøde den 29. august 2023
Dagsorden til bestyrelsesmøde den 14. juni 2023
Dagsorden til bestyrelsesmøde den 28. marts 2023
2022
Dagsorden til bestyrelsesmøde den 6. december 2022
Dagsorden til bestyrelsesmøde den 22. august 2022
Dagsorden til bestyrelsesmøde den 9. juni 2022
Dagsorden til bestyrelsesmøde den 22. marts 2022
2021
Dagsorden til bestyrelsesmøde d. 22. september 2021
Dagsorden til bestyrelsesmøde d. 16. juni 2021
Dagsorden til bestyrelsesmøde d. 23. marts 2021
Dagsorden til bestyrelsesmøde d. 06. januar 2021
2020
Dagsorden til bestyrelsesmøde d. 16. september 2020
Dagsorden til bestyrelsesmøde d. 18. juni 2020
Dagsorden til bestyrelsesmøde d. 14. april 2020
2019
Dagsorden til bestyrelsesmøde d. 24. september 2019
Dagsorden til bestyrelsesmøde d. 12. juni 2019
Dagsorden til bestyrelsesmøde d. 26. marts 2019
2018
Dagsorden til bestyrelsesmødet d. 4. december 2018
Dagsorden til bestyrelsesmødet den 17. september 2018
Dagsorden til bestyrelsesmødet den 7. juni 2018
Dagsorden til bestyrelsesmødet den 5. april 2018
2024
Bestyrelsesreferat den 2. oktober 2024.
Bestyrelsesreferat den 12. juni 2024.
Bestyrelsesreferat den 19. marts 2024.
2023
Bestyrelsesreferat den 5. december 2023
Bestyrelsesreferat den 23. oktober 2023
Bestyrelsesreferat den 29. august 2023
Bestyrelsesreferat den 14. juni 2023
Bestyrelsesreferat den 28. marts 2023
2022
Bestyrelsesreferat den 6. december 2022
Bestyrelsesreferat den 22. august 2022
Bestyrelsesreferat den 9. juni 2022
Bestyrelsesreferat den 22. marts 2022
2021
Bestyrelsesreferat den 8. december 2021
Bestyrelsesreferat den 22. sep 2021
Bestyrelsesreferat den 16. juni 2021
Bestyrelsesreferat den 23. marts 2021
Bestyrelsesreferat den 06. januar 2021
2020
Bestyrelsesreferat den 16. september 2020
Bestyrelsesreferat den 18. juni 2020
Bestyrelsesreferat den 14. april 2020
2019
Bestyrelsesreferat den 4. dec 2019
Bestyrelsesreferat d. 24. september 2019
Bestyrelsesreferat den 12. juni 2019
Bestyrelsesreferat den 26. marts 2019
2018
Bestyrelsesreferat den 4. december 2018
Bestyrelsesreferat den 17. september 2018 (link mangler)
Bestyrelsesreferat den 7. juni 2018
Bestyrelsesreferat den 5. april 2018