Morten
Meldal

Et foredrag med den
danske nobelprismodtager i kemi

Foto: Nobel Prize Outreach, Nanaka Adachi

Foto: Lars Krabbe

Om at skabe
en bedre fremtid

Science på Statsskolen

Som en del af skolens store science program har Sønderborg Statsskole haft inviteret alle naturvidenskabelige elever fra gymnasierne i Sønderjylland sammen med offentligheden til et foredrag med Morten Meldal, den danske nobelprismodtager i kemi.

Morten Meldal ønsker at inspirere unge mennesker til at studere naturvidenskab – selvfølgelig særligt kemi – for at skabe en bedre fremtid.

Nobelpris ved et tilfælde

Scienceeleverne har været introduceret for Mortens opdagelse om den såkaldte klik-kemi, som kan sammenlignes med en form for molekylær LEGO.

Mortens nobelprisopdagelse skete dog ved et tilfælde og eleverne fik et indblik i hvordan han opdagede konceptet, og hvordan tilfældige opdagelser indenfor videnskaben kan ændre vores fundamentale forståelser og naturvidenskabelige viden.

Illustration: The Royal Swedish Academy of Sciences, Johan Jarnestad.

We will need chemistry very much to solve all the global challenges ahead of us. We need chemistry solutions and for our young people to learn about chemistry

Naturvidenskaben
ind fra start

Scienceinitiativer på Statsskolen

Sønderborg Statsskole har mange scienceinitiativer til at fremme den naturvidenskabelige interesse hos de unge, og som også var baggrund for besøget af Morten Meldal til skolen.

Videnskabsklubben på Sønderborg Statskole er et tilbud, hvor Statsskolelever underviser folkeskoleelever fra 4-6 klasse i naturvidenskab.

På billedet ses Morten Meldal på besøg i videnskabsklubben på Vibenhus gymnasium. Han har udtalt at motivationen for besøget var et dybfølt ønske om at fremhæve vigtigheden af at få naturvidenskab ind i en tidlig alder. (Foto: Lars Svanekjær)
Statsskoleeleverne Julie og Jenny, har sammen med folkeskolelever fra videnskabsklubben som Morten besøgte, præsenterde forsøg med videnskabsklubben til dronningen.

Skolen deler Mortens ønske om at få pirret den naturvidenskablige interesse. (Foto: Lars Svanekjær)