SRP
Studieretningsprojekt
SRP - Studieretningsprojektet (STX)
Studieretningsprojektet (SRP) er en skriftlig STX opgave med en mundtlig fremlæggelse af projektet, som indgår i studentereksamen. Opgaven skrives i 3g.
Projektet skal som hovedregel skrives i 2 fag, hvoraf det ene skal være på A-niveau og mindst et fag skal være et studieretningsfag.
Du kan vælge at skrive i fag, du har afsluttet, men under alle omstændigheder skal det indgå på det højeste niveau, du har haft faget på. Du kan skrive i kun et fag på A-niveau, hvis det valgte område og den faglige problemstilling egner sig bedst til et enkeltfagligt projekt. Det er din vejleder, der godkender projektet.
Du kan arbejde med innovation og innovative løsningsforslag i dit projekt. Du skal selv finde et område (emne) indenfor fagene, som du får godkendt af dine egne faglærere.
Den nærmere vejledning foregår dog i workshops og af de vejledere, du får udpeget, efter du har valgt fag. Du kan altså ikke være sikker på, at det er dine egne faglærere, der bliver dine vejledere.
Den mundtlige eksamination afholdes i eksamensperioden. Eksaminationstiden er ca. 30 minutter uden forberedelsestid. Du starter med at fremlægge dit projekts centrale problemstillinger og vigtigste konklusioner i højst 10 minutter. Derefter former resten af eksaminationen sig som en faglig samtale mellem dig, eksaminator og censor.
Du skal både i fremlæggelsen og den efterfølgende samtale inddrage relevante metodiske og basale videnskabsteoretiske overvejelser.
Området
Området for opgaven skal ligge inden for de valgte fags faglige rammer. Det skal indeholde stof, der er nyt for dig. Hvis det er et emne, der har været oppe i undervisningen, skal du arbejde med en anden side af det. Der må ikke genbruges større eller mindre dele af andre opgaver, men du må selvfølgelig gerne bygge videre på de erfaringer, du har fået gennem arbejdet med andre opgaver.
Du skal aflevere et forslag til problemformulering i Lectio senest kl. 16.00 på din
2. vejledningsdag. Linket til den blanket du skal bruge, finder du her: SRP problemformulering elev . I problemformuleringen skal du kort afgrænse den faglige problemstilling for projektet ved at angive, hvad der skal undersøges og analyseres og hvilke materialer og faglige metoder, du vil anvende. Det er på baggrund af denne, dine vejledere udarbejder den endelige opgaveformulering. Den endelige opgaveformulering skal inddrage aspekter eller bilag, der ikke har været drøftet under vejledningen og som ikke står i din egen problemformulering.
NB! Hvis du ikke afleverer en fyldestgørende problemformulering, har du ikke mulighed for at gå til eksamen.
Tidsplan 2024/2025
- Tirsdag d. 12. november kl. 11.05
Fælles orientering om studieretningsprojektet - Uge 47-50
3g-lærere orienterer om SRP i deres fag - Mandag d. 16. december
1. Værkstedsmodul kl. 9.45 (med koder til e-bøger)
Fagvalg skal via spørgeskema på din forside i Lectio – senest kl. 15.30
(Husk at afslutte med ‘Indsend’ /’Gem’ – ellers registreres dit valg ikke!) - Mandag d. 6. januar
SRP-vejledere udpeges senest kl. 15.00 via Lectio - Onsdag d. 8. januar
Biblioteksvejledning på SDU - Tirsdag d. 21. januar
1. vejledningsdag (på skolen). Plan offentliggøres i Lectio - Fredag d. 21. februar
Sidste frist for ændring af fagvalg - Fredag d. 7. februar
2. vejledningsdag (på skolen). Plan offentliggøres i Lectio. Eleven afleverer forslag til problemformulering på Lectio senest kl. 16 SRP problemformulering elev - Onsdag d. 5. marts kl. 8.00
Vejlederne har uploadet opgaveformulering i Netprøver.dk - Fredag d. 7. marts kl. 8.00
Opgaveformuleringer frigives på Netprøver.dk.
Workshop 1 om skriveproces kl. 8.00-8.45 (derefter mulighed for at møde vejlederne) - Tirsdag d. 11. marts
Workshop 2 (faglig vejledning om plagiat mm.)
Derefter bemandet skriveværksted. - Torsdag d. 13. og fredag d. 14. marts
Virtuel vejledning i Teams. Planen offentliggøres i Lectio. - Tirsdag d. 18. marts
Bemandet skriveværksted - Fredag d. 21. marts kl. 8.00
Opgaveperioden slutter. Opgaven (inklusive bilag) afleveres som PDF på Netprøver.dk.
Kl. 8.00 er absolut sidste frist for aflevering!
- Juni 2025
Karaktergivning ved mundtlig eksamen
Den følgende vejledning er generel. Mht. arbejdet i konkrete fag bør du konsultere dine vejledere.
Område
Området du vælger, skal interessere dig! Du skal “ville noget” med dit område. Måske vil du afprøve en bestemt hypotese, foretage nogle (eksperimentelle) undersøgelser og se, hvad de fører til – eller også har du simpelthen lyst til at sætte dig ind i og arbejde med et givet område.
Hvordan finder man materialet?
Indsamlingen af materialet skal gå i gang så hurtigt som muligt, helst før du har defineret dit område endeligt. Findes der overhovedet egnet materiale til det emne, du vil beskæftige dig med?
www.emu.dk/gym . Fra emu-siden har du bl.a. adgang til skoda (artikeldatabase m.m.). Hvis du vil logges på skoda, kræves der et brugernavn og en adgangskode. Den ændres jævnligt, men den aktuelle kode ligger i Lectio under Beskeder.
www.skrivopgave.dk med råd om opgaveskrivning og links til litteratursøgning.
www.bibliotek.dk hvor du kan søge på en stor del af Danmarks offentlige biblioteker og bestille bøger til afhentning på dit lokale bibliotek.
Vejledning
Vejledningen til din SRP foregår både individuelt hos dine vejledere og i workshops og værkstedsmoduler, samt skriveværksteder. Der er mødepligt med fraværsregistrering til workshops og værkstedsmoduler.
Se “Tidplanen” længere oppe for de specifikke datoer.
Opgavens omfang må normalt ikke overstige 20 sider inkl. resumé (en normalside er 2400 anslag pr. side inkl. mellemrum).
Forside, indholdsfortegnelse, noter, litteraturliste, figurer, tabeller og lignende materialer medregnes ikke i omfanget. Eventuelle bilag betragtes ikke som en del af det skriftlige produkt, der indgår i den samlede bedømmelse.
Det er ikke afgørende hvor mange udskrevne ark opgaven fylder, men at der kun bør være 20*2400 anslag.
Besvarelsen skal indeholde:
Evt. en forside til opgaven
Kort resumé på dansk (normalt 10-15 linjer)
Resuméet skal udfærdiges på dansk og er en koncentreret og relevant sammenfatning af opgavebesvarelsens indhold. Det indeholder som regel en præsentation af projektets problemstilling, de væsentlige resultater og konklusioner.
Indholdsfortegnelse
Indledning til opgaven
Her kan du gøre rede for, hvordan du har besluttet dig til at gå frem, og hvorfor du netop går frem på denne måde, set i forhold til opgavens problemstilling.
Skriv indledningen, når den øvrige del af opgaven er klar.
Besvarelsen af selve opgaven
Titlen vil ofte være dit første, faste holdepunkt. På baggrund af den kan du lave en foreløbig disposition.
Du skal hele tiden, mens du arbejder på opgaven, forsøge at vurdere, hvad der er væsentligt og uvæsentligt i forhold til din foreløbige disposition og evt. ændre den undervejs.
Afslutning eller konklusion på opgaven
I de fleste tilfælde vil det være hensigtsmæssigt for dig at strukturere besvarelsen således, at der jævnligt forekommer delkonklusioner. Men det er vigtigt, at du til sidst samler trådene op – evt. ved at resumere delkonklusionerne – sådan at du kan give en sammenfattende konklusion.
Konklusionen er svaret på opgaveformuleringen.
Litteraturhenvisninger
Det skal tydeligt fremgå, hvad der er dine egne formuleringer, og hvor der er tale om referater, sammenskrivninger og citater. Hvis du gengiver noget fra en bog eller hjemmeside, skal det tydeligt fremgå, hvor du har det fra med angivelse af forfatter, titel, forlag, udgivelsesår og sidetal. En henvisning til baggrundslitteratur skal angives i en note. Brug Words referenceværktøj, der hjælper med at angive de bibliografiske oplysninger korrekt. Se videoen ” Automatisk genereret litteraturliste i Word” her:
Referencer og litteraturliste i Word (PC)
Referencer og litteraturliste i Word (Mac)
Litteraturliste
I litteraturlisten angives forfatter, titel, forlag og udgivelsesår. Litteraturen skal stå i alfabetisk rækkefølge ordnet efter forfatterens efternavn. Hvis du har anvendt Words referenceværktøj til angivelse af litteraturhenvisninger, kan litteraturlisten automatisk dannes ved at anvende Words bibliografi-funktion.
Referencer og litteraturliste i Word (PC)
Referencer og litteraturliste i Word (Mac)
Words bibliografi-funktion fremstiller litteraturlisten efter nedenstående principper:
Hvis du kun har anvendt visse afsnit i en bog eller et enkelt bind af et værk, kan du angive det ved at notere afsnittets sidetal eller hvilket bind, det drejer sig om.
Ved angivelsen af hele værker skal titlen stå i kursiv, mens dele af værker (artikler, digte, noveller o. lign. skal stå i citationstegn, men ikke i kursiv.
Materiale fra internet, TV, radio o.lign. skal være forsynet med en klar kildeangivelse som andre tekster (titel, afsender, dato m.v.) Det er ikke nok med et link. Det anbefales, at du vedlægger udskrifter af relevante internet-tekster som bilag. Ved hjemmesider angives hvornår de sidst har været besøgt.
Evt. bilag
Hvis du benytter dig af materiale i din opgavebesvarelse, som din vejleder og censor vil have vanskeligt ved at finde andre steder, skal du implementere det bagerst i din opgave som bilag. Der kan være tale om statistiske tabeller, måleresultater, artikler, Lydfiler og lignende. Til dette kan PDF-merge anvendes.
Kan dine bilag ikke flettes ind i din SRP, skal du uploade det under ekstra-materiale på Netprøver.dk.
Citater
Du skal være omhyggelig med citater. Husk citationstegn både før og efter citatet og skriv rigtigt af. Tekstens stavemåde og retskrivning skal følges.
“Når det drejer sig om lidt længere citater, kan man evt. skrive med mindre typer eller skrive med mindre linieafstand og foretage en indrykning på siden. Husk også at markere, hvor citatet stammer fra.”
(Efter anførselstegnet anføres bogens titel (evt. forkortelse) og sidetal i parentes.
Eller kildeangivelsen kan anføres som en fodnote).
Overspringelser i citater markeres med parenteser og prikker (….).
Citater bør ikke være for lange, da de så giver indtryk af tomgang. Du kan referere dele af en tekst og nøjes med at citere de vigtigste passager. Når du refererer “meninger”, er det vigtigt, at du formulerer med dine egne ord, og at du ikke tager afsmitning fra det læste. Man kan lægge op til den slags “meningscitater” ved f. eks. at skrive “Det følgende er baseret på…”, “Ifølge forfatteren…”.
Rådfør dig med dine vejledere om, hvilken citatteknik der vil være bedst i din besvarelse.
Illustrationer
Evt. illustrationer skal – som citater – bruges til noget og så vidt muligt være placeret i sammenhæng med den tilhørende tekst. Husk også kildeangivelse.
Besvarelsen skal afleveres digitalt i PDF-format via Netproever.dk
Opgaveblanketten (og evt. bilag vedhæftet denne) er uploadet af dine vejledere.
Har du bilag til din opgave, skal disse uploades som en del af/i forlængelse af din PDF-aflevering. Benyt evt. PDF-merge til formålet. Linket ekstramateriale må kun benyttes, hvis du ikke har mulighed for at inkludere bilag i din opgave, som f.eks. regneark, grafer mv.
Når du har registreret din aflevering på Netprøver.dk, vil du modtage en kvittering. Dette er en bekræftelse til dig og skal IKKE afleveres til skolen.
Udsæt ikke din aflevering i Netprøver.dk til sidste øjeblik, da der kan forekomme kødannelse og den lukker præcist.
Har du spørgsmål i skriveperioden til aflevering, da kontakt kontoret hurtigst muligt på tlf.: 74 42 34 27
Bedømmelsen
Der gives én karakter ud fra en helhedsvurdering af din præstation – altså både den skriftlige opgave og den mundtlige præsentation.
Ved det skriftlige produkt lægges der vægt på:
- Om opgaveformuleringen er besvaret
Dvs. om der er sammenhæng mellem opgaveformulering og konklusion, om alle dele af opgaveformuleringen er besvaret og om der er en rød tråd gennem opgaven - Relevant udvælgelse, anvendelse og kombination af viden og metoder fra indgående fag
Dvs. om du bruger og kombinerer fagenes metoder på dit emne. Du skal ikke skrive om metoderne, men benytte dem - Den faglige indsigt og fordybelse ved at beherske relevante faglige mål i indgående fag og ved at sætte sig ind i relevante nye faglige områder
Dvs. om du kan sætte dig ind i nyt stof - Anvendelse af relevant materiale
Dvs. om du kan udvælge og vurdere forskellige faglige materialer - Den faglige formidling og fremstillingsform
Dvs. om du kan bruge relevante faglige begreber og behersker den akademiske fremstillingsform med bl.a. noter og litteraturliste, og om du kan skrive forståeligt og klart
Ved den mundtlige prøve lægges der vægt på
- Den mundtlige præsentation af projektet og dets vigtigste konklusioner
Dvs. om du i kort form kan gengive de vigtigste pointer i din opgave og forklare, hvordan du er nået frem til dem - Faglig indsigt og fordybelse i den faglige dialog samt kombination af viden fra indgående fag
Dvs. om du kan demonstrere din faglige viden om dit emne så komplekst som muligt - Eksaminandens evne til at foretage metodiske, tværfaglige og basale videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med projektet og valg af indgående fag, herunder argumentation for eventuelt valg af ét fag
Dvs. om du kan forklare hvordan og hvorfor din problemstilling har krævet bestemte metodiske tilgange. Inddrag her videnskabsteoretiske begreber og den videnskabelige basismodel
Hvis du har valgt at inddrage innovative løsningsforslag, bliver du også vurderet på din evne til at udvikle og vurdere løsningsforslag.
Regelsæt for SRP
Du kan læse om SRP i stx-bekendtgørelsen hér.
Sygdom
Skulle du i løbet af opgaveperioden blive syg, skal du omgående kontakte kontoret på tlf.: 74423427. Sygdommen skal dokumenteres ved en lægeattest. Du skal selv betale lægeattesten. Skolen vil i det konkrete tilfælde tage stilling til, hvordan vi løser problemet.
Snyd
Det er selvfølgelig snyd at aflevere en opgave eller dele af en opgave, du ikke selv har udarbejdet, og også hvis du skriver af fra en kilde, du ikke oplyser eller lader en anden skrive besvarelsen for dig. Hvis en elev medvirker ved en andens snyd, rammes hjælperen også.
Det er ikke tilladt at anvende kunstig intelligens til udarbejdelsen af din SRP.
Overlagt snyd kan i yderste konsekvens medføre, at muligheden for at afslutte studentereksamen bortfalder.
Figur og billedtekst i Word
Mac: https://youtu.be/GXb61hyrwMw
PC: https://youtu.be/ebSE8wrkcw4
Forskellige sektioner på samme side i Word
Mac: https://youtu.be/dx14xDVZ2UY
PC: https://youtu.be/yuVmN7eqXP0
WordMat i Word
Mac: https://youtu.be/qrA2uxm7pgY
PC: https://youtu.be/dY1-iFbts80
Automatisk genereret indholdsfortegnelse i Word
Mac: https://youtu.be/yR2qyfN34zU
PC: https://youtu.be/pRIOQOGnPTA
Referencer og litteraturliste i Word
Mac
PC
Tabelkolonneoverskrift på flere side i Word
Mac: https://youtu.be/UDHFnasjYyI
PC: https://youtu.be/ZgfCRLXWT2Q
Forskellige sidehoved/sidefod på forskellige sider i Word
Mac: https://youtu.be/RptSylR6-FI
PC: https://youtu.be/_HPg2w5fcQI
Excel integreret i Word
PC: https://youtu.be/cWh1ZhJGR3c
Opgaver
![Spørgsmål?](https://statsskolen.dk/wp-content/uploads/2021/03/lise-bruun.jpg)