Musik

for dig?

#musikpåstats

Et vildt musikmiljø!

Vil du være med i vores store musical? Spille i band? Være med til vores årlige Grand Prisss? Synge i kor? Spille til forårskoncerten? Eller måske producere musik med professionelle kunstnere?

Så er du kommet til det rette sted!

På Statsskolen er det ingen sag at finde nogen at jamme med, og du er altid velkommen til at benytte dig af vores øvelokaler og instrumenter.

Find melodien sammen med andre

Vi samarbejder blandt andet med ungdomshuset “Mejeriet”, Sønderjydsk Symfoniorkester, andre gymnasier og folkeskoler og mange flere, for at skabe et miljø, hvor du kan finde din egen stemme, i fællesskab med andre.

Hvert år afholder vi det traditionsrige Gran PriSSS på Statsskolen, hvor vi får besøg af AGS. Du skal ligeledes på scenen til Forårskoncerten, den årlige koncert på Mejeriet samt på Alsion med Sønderjydsk symfoniorkester.

Hvert andet år sætter vi  desuden alle sejl til og skaber en fantastisk musical! Her kan alle elever på skolen deltage og du får nye venskaber på tværs af klasser og årgange.

Kultur og kommunikation

Både musik og engelsk handler om kultur og kommunikation. I begge fag lærer du at udtrykke dig kreativt og præcist, fx i sangtekster.

Du får samtidig indsigt i musikkens fascinerende historie og kultur.

Hvis du vil have flere faglige udfordringer kan du selvfølgelig blive en del af skolens musical, Akademiet for Talentfulde unge eller måske blive endnu bedre til engelsk ved at tage et Cambridge Certificate – lige her på Statsskolen!

Hvad du kan forvente

Musik og engelsk kan møde hinanden i emner som ”Britisk og amerikansk kultur” eller ”Sproget i musikken”, hvor de to fag supplerer hinanden godt og kan give hver deres indsigter.

Studieretningen klæder dig især på til at arbejde med mennesker, eller til at læse en kreativ eller humanistisk uddannelse.

Musik

Du arbejder både teoretisk og praktisk med musikken. Du vil analysere og diskutere genrer, forstå og fortolke både moderne og klassisk musik, samt selvfølgelig udvikle dit eget musikalske sprog. Samspil og sang er en naturlig del af undervisningen. Igennem de tre år vil du læse og skrive noder, samt arrangere musik ligesom du kommer til at prøve dig selv af på en række instrumenter.

Engelsk

I faget engelsk arbejder du med både dine sprogfærdigheder, samt historiske, politiske og kulturelle emner. Det kunne være ”Beat-kulturen”, ”Fake News”, ”Det amerikanske valg” eller ”Moderne amerikansk kultur”. Med engelsk på A-niveau bliver du klar til en verden, hvor sprogfærdigheder og kulturel forståelse bliver afgørende, og hvor du kan arbejde i andre lande og kulturer.

Vælg din retning!

Med vores studieretningsvælger kan du kombinere studieretningsfagene med dine valgfagsønsker, og få et overblik over hvordan dit samlede uddannelsesforløb kan komme til at se ud.
1. Vælg studieretning
2. Vælg valgfag

Hvis du vil foretage omvalg undervejs, skal du nulstille dine valg og starte helt forfra.

Vis adgangskortetVis adgangskortet

Oversigt over dine valg